söndag 8 oktober 2017

Sickan Karlsson

Möt Sickan Karlsson :)




Mönstret till "Sickan Karlsson" hittar du i häftet "Tantulltuss kör retro" av Anna Bergman.

Alla hennes mönster är superfina men det här fastnade jag för direkt jag bläddrade i häftet.
Jag valde modellen med nedvikbart skaft.

Sockan sitter som en smäck i och med den fina hälen med förkoratde varv. Den blir lite tightare över vristen än en vanlig kilhäl.

Gillar det enkla med effektfulla mönstret som är lätt att memorera och sticka.

Jag har stickat i mitt handfärgade tunna sockgarn i naturvitt och grågrönt. Jättenöjd med färgkombon.
Kanske lite otippat för mig som ofta använder starka färger med stora kontraster.

Till den här varianten med nedvikt kant och strl 38 gick det åt ca 46 g av det grågröna och ca 25 g av det vita.
Strumpstickor 2,5 mm hela vägen.

Är jättesugen på att lägga upp ett annat par av hennes läckra mönster. Men jag försöker stålsätta mig...har ju ännu några outnyttjade lotter/projekt i UFO:lotteriet ;)


By the way...
I fredags var jag en sväng på Sy- och Hantverksfestivalen i Umeå.

Hade planer på att övernatta och umgås med stickvänner på fredag kväll. Fick dock inse att dygnet och veckorna inte riktigt räcker till (det finns visst annat än garn och stickning...?) så det fick bli en dagsutflykt.

6.30 på fredag morgon blev jag upplockad av Malin och hennes mamma Elisabet.
12 timmar och 68 mil senare landade jag hemma i soffan igen.
Vad gör man inte för att få köpa en liten sax och material till nya stickmarkörer...!?

Nå, jag fick även krama många stickvänner som bor alltför långt bort i vårt avlånga land.
Och kolla in den fina projektpåsen som fina Christin, @chrisserockson sytt till mig!!
Mötena och kramarna gjorde att det var värt varenda mil och timme i bilen :)



Nu ska jag snart och klappa nyklippta får hos Katarina, Jakobgården, och planera nya, roliga projekt och utflykter till nästa vår.

See ya!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...