onsdag 25 januari 2017

Sally

Det här är "Sally".







Vet att ni sett dem förut och att jag lovat att skriva ner mönstret. Och nu är det faktiskt på G.

Men som ni ser och märker är det här med mönsterdesign ingen snabb process. Inte för mig i alla fall...
Några vantpar senare känner jag mig nu nöjd med modellen och redo att plita ner beskrivningen.


Vantarna är i alla fall stickade i ett underbart, mjukt Baby Alpacka, "chunky weight". Dvs ett tjockt garn som gör vantarna väldigt snabbstickade.

Hela vanten är stickad på strumpstickor 4,5 mm.

Vanten ser inte klok ut medan man stickar. Lång och smal! Men den formar till sig vid uppsköljning/tvätt/blockning eller när du tar på dig den.
Modellen smiter åt fint på handen och storleken är flexibel. I stort sett behöver man bara anpassa längden genom att ta bort eller sticka några extra varv för att ändra storlek.

Garnet har jag färgat själv och vilken dag som helst åker ytterligare några härvor ner i färggrytorna för fler nyanser att välja mellan.

Har vägt vantarna och konstaterat att det går åt ca 102 g till ett par. Dvs en härva och två (!) gram från ytterligare en härva, SUCK!
Så för att sticka denna vante och vill köpa garnet av mig skulle det alltså bli två hela härvor i inköp...

Så klart får man köpa hur många hela härvor man vill, men har bestämt mig för att även göra paket med "rätt" garnmängd för den som önskar det. Återkommer...

Nä nu måste jag växla sida och sätta igång med mönstret! Vi hörs!

1 kommentar:

  1. Super flettestrikke. Herlige votter du har strikkt.
    Veldig vakkert mønster - jeg liker oppe
    Jeg hadde strikkt desember også "fletter"... en vakker
    ARAN-strikketøy. Denne var en gave for datter min.
    Hilsen til deg. Viola

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...