söndag 18 januari 2015

Spinner vidare...

Igår spann jag 228 m och 99 g grå merino.
Alltså lite tunnare än jag lyckats med tidigare.

Såg fint ut på spolen och härvträet...



...men det visade sig att det var lite överspunnet. '
D v s det "knorvar" ihop sig mer än önskvärt.



Ska skölja upp det och se hur mycket det påverkar slutresultatet.

Eftersom jag är i nybörjarstadiet så får det liksom bli som det blir. Försöker istället få in en känsla och ser hur det blir om jag gör si eller kanske så...

Finliret får komma sedan :)


Idag testar jag med samma kvalitet, merino, en annan utväxling och försöker trampa lite långsammare.
Övning ger färdighet!

Det här blir nog lite tjockare, men det gör inget.
Och färgen är ju inte så tokig heller...


Ha det så bra!

4 kommentarer:

  1. Hejsan! Häng härvan i fuktigt tillstånd, man kan rulla den först i en handduk för att få bort den värsta fukten, på en galge eller dyl. Tyng ned med dubbelvikt handduk eller halvfull sprayflaska så rätar garnet ut sig fint! Finns beskrivet på min blogg, och andra ställen.

    SvaraRadera
  2. Tack för tipset!
    Ska titta in hos dig
    / Ann-Britt

    SvaraRadera
  3. Jag tycker att mina 4 härvor jag spunnit hittills har fått ganska mycket mindre twist när det blivit sköljt. Så pass att de då blev undertvinnade istället :P

    Angående tipset ovan om att hänga en tyngd i så är det visst lite delade meningar om det. Vissa menar att om man sträcker ut garnet när det torkar och sen stickar något av det och därefter blockar så kan det hända att det utsträckta vill dra ihop sig lite igen, beroende på vad det är man stickar och hur hårt man blockar såklart. Men det låter ju inte jättekul om det man stickat kanske skulle bli snett eller så på grund av det? Så jag skulle nog vara lite försiktig med det om jag vore dig. Men jag är ju ingen expert i och för sig :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Får kanske prova lite försiktigt.
      Det blir väl att testa sig fram även här... ;)

      Radera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...