torsdag 25 december 2014

Singi

Hej alla julfirare!

Blev inte så många maskor igår, men idag är ju den bästa dagen på hela julhelgen. Juldagen!

Ingen mat att laga till...rester finns i kylen så det räcker åt alla.
En dag då det är helt ok att gå omkring i morgonrock heeela dagen om man så vill.
Eller bara sitta i fåtöljen med en njutstickning eller virkning.

Dessutom är det så kallt ute att det inte ens känns nödvändigt att gå ut. Passar mig perfekt idag!

Ska ägna resten av dagen till att virka vidare på pläden, men först vill jag visa den härliga sjalen jag varit med och teststickat i höst.

Sjalen finns med i senaste numret av "Avmaskat" och nu när mönstret släppts är det ok att blogga om sjalen.

Ta en titt på "Singi".









Sjalen är designad av Evelina Roos, Eddys Blogg.

Sjalen är en härligt stor skapelse (nästan en liten pläd!) och som kommer att bli skön att vira om sig när man känner sig frusen i soffhörnet.

Den är stickad i rätstickning  från ena ytterspetsen till den andra. Ökningar i ena kanten och en enkel gallerbård i kanten gör att sjalen får en fin, rundad form.
Som avslutning flätas en lång fläta i lovikkagarn och träs in i hålvarvet mellan sjalkropp och bård.

Evelina hade inte alls nämnt några tofsar i sitt mönster, men jag är visst lite lovikkavantsskadad så av bara farten gjorde jag en tofs i varje ände.
Inte så dumt tycker jag...

Jag ångade tofsarna lite för att få dem extra fluffiga.



Har stickat i Kampes 2-trådiga. Det gick åt 235 g = 705 m.
Färgen är fint isblå och till flätan har jag använt Lovikka, tre olika gråa.
Hela sjalen är stickad med stickor 7 mm.

Blockade inte så hårt och måtten på min sjal blev 270 cm lång och 80 cm djup. Härligt stor alltså!

Som ni ser är bilderna tagna redan i höstas och det var nog tur det för här finns inte mycket till fotoljus för tillfället.
Men nu har det ju vänt och vi går mot ljusare tider!

Nu väntar jag bara att få tillstånd att blogga den sista teststickningen så ska ni få se...

Ha en fortsatt fin julhelg så ses vi snart igen...GOD JUL!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...