tisdag 9 december 2014

Inte överens

Nä, ibland är man bara inte riktigt överens med beskrivningen eller mönstret.
Och så känns det med just detta. Inget flyt alls...

Stickar ett par superfina rosenvantar ur boken "Varma tumvantar och några sockor" av Eva Trotzig.

Har fått gå ner en storlek på stickorna för att de inte ska bli på tok för stora. Ändå får jag tänka på att sticka väldigt fast hela tiden och det gör att det går så saaakta.
Genom att det är mönsterrapporter över hela bredden så är det också svårt att bara justera till maskantalet.

Dessutom är jag inte riktigt nöjd med proportionerna på vanten. Väldigt lång upp till tummen.
Visst hade jag kunnat korta av den, men hur kul är det att riva upp en massa mönstervarv?

Det som stör mig mest är dock tummen. På tok för bred!
Har lagt av färre maskor för tummen, men det gör också att det får inte plats två mönsterrapporter med rosor. En ros mitt på ser bara knasigt ut så det får nog bli en helsvart tumme.

Nog klagat nu. Vantarna blir säkert bra, bara de får lämna stickorna.
Återkommer...


3 kommentarer:

  1. Ahhh det blir super fine vantar - jeg har veldig glede å se.
    Ha en fine adventsuke. Hilsene sender deg Viola.

    SvaraRadera
  2. Vilket garn använder du? Finns det utrymme för att gå ner i garntjocklek? För framtida projekt, menar jag?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det är kanske en möjlighet, Elin...
      Använder 2-trådigt ullgarn (Kampes) och det brukar funka fint.
      Skulle nog göra lite justeringar i mönstret i stället ;)

      Radera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...