fredag 24 oktober 2014

Ganska bra timing

Säsongens första Lovikkavantar färdiga samma dag som första riktiga snöovädret drog in.
Känns liksom rätt...

Längtar inte direkt efter snö och kyla men det är i alla fall skönt att äntligen få något färdigt.

Dessa vantar kommer att resa till vårt närmaste grannland i väster och jag hoppas att mottagaren blir nöjd.
Det är alltid svårt att sticka på beställning och extra svårt när det inte finns möjlighet att prova.
Håll tummarna att de passar!



Vantarna är stickade i Morjärvs Lovikka, ljusgrå och broderade i de klassiska färgerna med Morjärvs 2-trådiga ullgarn.
Det gick åt exakt 2 härvor á 100 g.


I det här fallet hade beställaren några egna önskemål och snäll som jag är har jag försökt uppfylla dem.

Jag brukar göra en vanlig fläta med alla färger (lovikkagarnet + garnet från broderiet). Mest för att jag ska slippa fästa alla trådar från broderiet ;)
Men nu var önskemålet en enfärgad fläta och flerfärgad tofs.

Passade på att lära mig något nytt och gjorde en fyrfläta.
Alltså, jag fattar inte hur man klarade sig innan Google och Youtube!

Och ta mig tusan, jag tror faktiskt jag har gjort en fyrfläta!
Nu återstår bara lite övning...



Ett annat önskemål var "moderat borsting" av de färdiga vantarna och och jag har listat ut att det betyder att vantarna inte skall vara så hårt ruggade.

Fick leta fram ett lite lättare artilleri i borstväg...


...och det visade sig funka alldeles utmärkt!


Till sist kan jag bara konstatera att det blir MYCKET skräp!
Ha en bra dag!


2 kommentarer:

  1. Så fina vantar!

    Har du testat att sticka Lovikka-vantar i Fritidsgarn? Har fått in en så fin gul färg, tänkte sticka mig ett par vantar i den färgen...

    SvaraRadera
  2. Det känns alltid lika hemtamt att kika in här när det blir vinter och titta på dina lovikka-vantar :)

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...