onsdag 11 september 2013

"Inte illa pinkat av en trähäst"

Nä, eller vad sägs om fem rejäla halstuber från ETT garnnystan?



För länge sedan, i något förvirrat tillstånd, klickade jag hem två(!) nystan DROPS "Verdi".
Ett nystan är på 350 g  och innehåller hela 1225 m garn.

Hade ingen plan för garnet så det har bara blivit liggande. Men någonting måste det ju bli och varför inte något skönt att vira runt halsen.
Tuberna är i olika enkla tekniker, rät-, resår-, moss- och alpstickning samt en i "tre räta ett avigt varv".
Jag har använt mig av stickor 6,5 mm.

Inget särskilt kul garn att sticka i men som sagt var, resultatet blev väldigt mjukt och fluffigt.
Dessa kommer att skickas iväg till Hjälpstickan så snart som möjligt, men jag funderar på om jag ska knåpa ihop ett par herrhalsdukar också innan jag skickar.

Och det andra nystanet?
Det låtsas vi inte om att det finns...inte på ett tag i alla fall. Nu måste jag avsluta lite andra projekt först.

Ha det bra alla stickvänner där ute!

4 kommentarer:

  1. Sicket tålamod du har! Fem på raken... Låter liksom lite... Urkigt... Men vad i hela friden är alpstickning?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej!
      Alltså, nu har jag ju inte stickat alla fem på raken och det har tagit sin lilla tid, men jag håller med om att det blev aningen tradigt. Men det är ju till ett gott ändamål och jag var ju tvungen att bli av med hela nystanet.
      Ett halvt jättenystan är ju inte ett dugg bättre än ett helt! ;o)
      Googla på alpstickning. Det är en slags resårstickning där man förskjuter maskorna när man vänder och det gör att rät- och avigsidan blir likadana.
      /A-B

      Radera
  2. Imponerande att du stod ut att sticka med garnet. Och imponerande hur mycket garnet räckte till!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Som sagt, jag är rätt envis!
      Det värsta är att jag har ett helt nystan till!
      /A-B

      Radera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...