torsdag 3 januari 2013

Då är vi igång med 2013

Årets första avslutade projekt blev två par herrsockar.
Sockar... som sagt, ingen överraskning direkt...

Första paret stickat i Svarta Fårets Raggsocksgarn, Jumbo, färg 976.
Helt basic, med resår två räta två aviga och slätstickad fot.

 

Andra paret stickat i Järbos Raggi, färg 1548



Dessa fick ett skaft med falska flätor och förstärkt häl.
I övrigt helt släta.
Bäst att inte gå ut för hårt på det nya året!



Har använt strumpstickor 4,5 mm till båda paren och det gick åt knappt 150 g till vardera.

Törs knappt säga det högt, men nu ska jag lägga upp ett par Lovikkavantar.
Jag trodde också att säsongen var över, men lagret är slut och det kom in en sen beställning, så vad gör man?
Tur dom är snabbstickade!

Ikväll ser jag fram emot "Jyrmössornas Syjunta" hos svägerskan i Kalix.
Ha det bra!


1 kommentar:

  1. Hej Maud!
    Vet inte om det heter falska flätor men jag kallar dom så.
    Grunden är två räta två aviga. När man stickar de två räta så stickar man den andra maskan först (låt sitta kvar på vänster sticka), sticka nu den första maskan och låt båda lämna vänstra stickan.
    Maskorna byter liksom plats. Obegripligt? Testa så löser det sig!
    Vad gäller tån på sockan så vet jag inte om jag gör annorlunda än någon annan. Jag gör hoptagningarna varannat varv 4-5 ggr och sedan varje varv till det återstår 2 m på varje sticka. Kanske det gör tån lite rundare...
    Har inget särskilt sockmönster, stickar numera bara "på känn" när det gäller sockar.
    Till dessa har jag lagt upp 48 m på stickor 4,5.
    Lycka till!
    Stickkramar
    Ann-Britt

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...