måndag 12 december 2011

En Lovikkavante blir till...

Här kommer en liten beskrivning med bilder hur jag gör mina Lovikkavantar.
Det är ingen utförlig instruktion utan mer en inblick i de olika momenten.
Men det blir ett ganska låååååångt inlägg...
Hoppas det kan inspirera någon.

Du behöver:
Lovikkagarn, tunnare ullgarn till broderiet och stickor 5mm.


Nysta upp garnet från härvorna.


Sticka ett par vantar från önskat mönster.
Gratismönster finns på nätet.


Fäst alla trådar.


Tvätta vantarna för hand i tvättmedel som lämpar sig för ull.
Centifugera eller krama ur det mesta vattnet i en handduk.


Dags att rugga vantarna.
Använd en hård borste eller karda.
Jag använder en liten hundkarda. Den är smidig att jobba med och ger ett bra resultat.
Rugga både insidan och utsidan. Hela vanten utom kragen.
Borsta i en riktning och arbeta systematiskt. Du får ta i ganska rejält.
Börja med tummen och sedan med själva handen, från toppen och nedåt mot kragen.
Förbered dig på en del jobb och mycket damm.
Låt vantarna sedan torka.



Före ruggning


Efter ruggning


Dags för broderiet.
Jag använder oftast tre färger, två trådar av varje.
Här i en av de klassiska färgställningarna rött, gult, grönt.
Stygnen är "kråkspark" och det är lättare än det ser ut.

Börja med den färg du vill ha längst under.
Ett varv med "kråksparkar" från mitten av arbetet och uppåt.
Jag sticker in handen mellan kragen och vanten när jag broderar.


Forsätt med ett varv av samma färg från mitten och nedåt.


Ta nästa färg och gör likadant men förskjut broderiet en halv maska åt höger.



Ta nu sista färgen och gör likadant.



Fläta eller virka en snodd med antingen bara lovikkagarn eller med alla färger.


Gör en fin tofs i varje snodd.


Och VOILA!!!!
Stoppa i händerna och ut med sparken!



Och, ja lilla "Snögumman"...det är dina vantar.
Dom kommer snart med posten.

26 kommentarer:

  1. Takk!!
    Du kan tro jeg har tenkt mye på hvordan du gjorde broderiet etter at du viste meg det i Pålänge. Nå skal jeg strikke votter snart.
    Ha en fin førjulskveld. :-)

    SvaraRadera
  2. Helt suveränt:) supersnygga !

    SvaraRadera
  3. Takk for fin beskrivelse og fine bilder. Jeg fikk lyst til å prøve meg på disse vottene. De ser så deilige og varme ut. God førjulstid!

    SvaraRadera
  4. Jag älskar verkligen det broderiet. Nu blev jag ju sugen på att sticka lovikkavantar. Super fina!

    SvaraRadera
  5. otroligt fint med det broderiet!! Det ser jätteavancerat ut. Kram sytanten

    SvaraRadera
  6. Tack Ann-Britt! Vilken lysande bra beskrivning!
    Nu får det nog bli ett par till.... :)

    SvaraRadera
  7. Aha! Mycket bra beskrivning. Jag gör en egen variant men har aldrig ruggat vantarna. Jag har varit rädd för att ta i för hårt. Nu känner jag mig ganska säker på att man inte jag inte kan förstöra dom?
    Tack för en bra beskrivning, t o m broderiet blev lättförståeligt, även om jag troligtvis inte ger mig på det....
    Sarah

    SvaraRadera
  8. Jättebra beskrivning!!! Och vad fina dom blev.
    Pernilla

    SvaraRadera
  9. Vilken bra beskrivning!
    Jag hoppas att jag kommer ihåg hur du gjorde tofsen, jag ska prova dekorera nästa par vantar enligt ditt sätt nästa gång :-)
    Ha det bra!
    / Ulrika

    SvaraRadera
  10. Ett intressant inlägg för en som har tummen "nästan" mitt i handen.
    Mycket jobb, men så fint det blev.
    Ha en fin luciamorgon!

    SvaraRadera
  11. Nab vill bara klappa på dem när de är färdigruggade!
    Fin beskrivning av processen!

    SvaraRadera
  12. Så fina de blev!! Måtte postverket jobba fort :)

    SvaraRadera
  13. Tack för att du visar hur man gör! :)

    SvaraRadera
  14. Tusen takk for flott tutorial :-)
    Jeg har ikke fulgt oppskriften for selve vottene ennå, men har lyst å prøve å lage dem etter ditt mønster. Det jeg HAR gjort, er å prøve å brodere etter ditt mønster, for det var utrolig flott!
    Jeg har også linket til dette innlegget :-)
    Her kan du se mitt blogginnlegg http://lenashobbyblogg.blogspot.no/2012/07/lovikkavotter.html

    SvaraRadera
  15. Jag har alltid undrat hur man ruggar upp vantarna så de blir sådär mjuka och sköna. Tusen tack för att du visade så pedagogiskt hur man gör. Nu skall jag sticka ett par, efter det kan snön komma :)

    SvaraRadera
  16. Nu har snart älsta barnbarnet blivit stor nog för ett par lovikka vantar, 3 år. Så det blir till att köpa lila eller rosa garn, det ska bli spännande att se hur de blir. Jag har kvar en lite kattkarda från när jag hade perserkatter, det kan nog bli bra. Tack för den fina beskrivningen. Mvh Birgitta

    SvaraRadera
  17. Det er fint. Broderi med Lovikkavotter. Jeg mener jeg må prøve.
    Ha veldig stor takk. Hilsen sender deg Viola.

    SvaraRadera
  18. Hei og hå. Disse var kjempefine. Tusen,tusen takk for oppskriften. Og jeg som er på leit etter spesielle votte mønster, dette gleder mitt hjerte.
    Stor klem fra meg

    SvaraRadera
  19. Hej! Stort tack! Nu blir mina söners lovikkavantar riktigt vackra.

    SvaraRadera
  20. Hej! Tack för en bra beskrivning på hur man gör broderierna och framför allt tvätt och ruggning.Enkelt, lätt att förstå, med bilder. Så tacksamt! Har precis stickat ett par vantar till min son som jag tänkte färdigställa med hjälp av dina tips.
    Therese

    SvaraRadera
  21. Hej, i texten skriver du att man ska karda från toppen mot kragen men på bilden gör du tvärtom. För mig, som aldrig gjort det här, känns det "naturligare" att rugga från kragen mot fingertopparna. Vilket är rätt? Jättebra beskrivning i övrigt! /Elisabeth

    SvaraRadera
  22. Vilka fina vantar! Jag stickar ett par just nu, och tänkte sedan försöka mig på att rugga upp dem. För visst blir de varmare då? Tänker att de står emot vind och väta bättre. Tack för tips om att rugga på insidan också! :) Det hade jag inte tänkt på
    Just nu ska jag bara klura ut den där vändningen av kragen, ser ingen skillnad efter fyra varv, och det borde jag väl ändå?
    Gott nytt vantår!
    Hälsningar Camy

    SvaraRadera
  23. Tack för en jättebra beskrivning. Själv ska jag bara använda mig av kragen och broderiet till mitt slöjdprojekt, som kommer att bli ett par lovikka inspirerade muddar. Tusen tack för fint mönster! //15

    SvaraRadera
  24. Jättebra och inspirerande beskrivning. Jag har egna varianter av "Lovvikkavantar" ofta med dubbelt garn där ena tråden är luddig. En favorit är att mönstra med gråtoner och vitt. Varma och sköna blir de fast de är "oäkta"

    SvaraRadera
  25. Hej !tack för ett fint mönster jag stickar lovika vantar till behövande barn , men hur många maskstyng har du mellan varje kråktråd? Tycker inte jag får det jämt

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...